mandag den 6. august 2012

Lækker "tilbehørs"brød

Min svigermor har bare den bedste opskrift på brød til maden - den fungerer perfekt til suppe eller i stedet for flute - den er let og luftig men stadig med lidt bid.
 - OG vigtigt, det er NEMT..

Ingredienser til ét brød = en bradepande.

20 g.gær (jeg brugte 25 syntes det var nemmere)
1 L vand.
1,3 kg mel - helst rigtig god mel f.eks. økologisk.
3 spsk. salt.

Vand og gær blandes, og mel og salt æltes i.
Hæver natten over i køleskab.
(Jeg havde glemt at det skulle hæve natten over, så mit fik 5 timer i stuetemperatur - pas på, det hæver MEGET)
Hæld det ud i en bradepande og bag det ved højeste temperatur i ca. 20-35 minutter.
I min ovn hedder det 275 grader.
Du skal huske at stille en skål vand ind sammen med brødet, og holde øje med brødet - når det har fået farve er det færdigt.

Det lyder næsten for nemt - ik'?

Jeg har endnu ikke prøvet at ændre på opskriften, men skal klart prøve en med lidt ekstra grot salt på toppen, evt. lidt oregano og lidt olie - mums.

Kom endelig med input hvis I prøver opskriften.

1 kommentar: