tirsdag den 7. august 2012

En lækker sommerkage

Når det er sol og sommer er jeg ikke til alt for tunge kager, og denne opskrift synes jeg byder på lidt af hvert.
Det er en opskrift jeg selv har strikket sammen af flere forskellige sommer lækre kager:

Opskriften er til en bradepande størrelse.

Bund:
12 ægehvider
600 sukker
1/½ tsk eddike
200 g hvid chokolade (evt. hvid rittersport med nødder)
Bages ved 110 grader varmluft i ca 1½ time. (jeg har ikke en præcis tid da jeg ikke nåede at bage min færdig )

Pisk æggehviderne stive.
Drys halvdelen af sukkeret i imens der stadig piskes, og tilsæt eddiken. Bland resten af sukkeret i og pisk til marengsen er sej.
Hak chokoladen fint og vend den i.
Hæld i en bradepande med bagepapir, og glat overfladen.

Afkøl bunden inden du prøver at tage den op af bradepanden da den nok krakellerer.

Pynt:
Kagen pyntes lige inden servering da marengsen ellers smelter.

5 dl. piskefløde
5 dl. creme fraise ca.

Pisk fløden til flødeskum, og vend creme fraisen i - tag lidt af gangen og smag undervejs. Tilsæt evt. lidt vanilie.

Hæld cremen ud over kagen og pynt med bær på toppen.

(Jeg har desværre ikke et ordentligt billede af min kage, det hele gik lidt stærkt :) - billedet er af en tidligere kage, men med samme "pynt" )


2 kommentarer:

  1. Ååårhhh det lyder lækkert! Den kommer på to doo listen!

    SvarSlet
  2. Og endnu bedre med billede!

    SvarSlet