tirsdag den 14. august 2012

Kampen med kiloene

Nu har jeg fået spørgsmålet flere gange: " Hvor er du blevet slank.... Hvordan har du tabt dig"

Og det er egentlig meget enkelt, så nu prøver jeg at få det ned på skrift :)

Først vil jeg fortælle hvad jeg har tabt, hvor hurtigt og hvorfor.

Jeg vejede 64 kg inden jeg blev gravid første gang. Efter min graviditet kom jeg kun ned på 74 kg - da jeg fejlagtigt troede at de der kilo da bare ville rasle af ;)

Da jeg nærmede mig graviditet nr.2 lavede jeg en aftale med mig selv - inden jeg kom retur på job efter endt barsel, skulle jeg være nede på min før graviditets vægt - altså 64 kg.
Jeg tog ca. 15 kg på med barn nr.2 altså skulle jeg tabe 25 kg. på 11 mdr. Da man ikke må gå på kur når man ammer, kom jeg af gode grunde ikke i gang de første par mdr. - Dog tænkte jeg lidt over hvad jeg indtog, og de første par kg smuttede stille og roligt, men der var jo stadig lang vej igen.

Det jeg gjorde:

Jeg talte kalorier - jeg blev mere opmærksom på hvad jeg indtog, og hvor mange kalorier der var i de forskellige ting. Jeg begyndte at spise lidt mindre portioner - dvs almindelig størrelser :oD
Jeg begyndte også at bevæge mig mere, jeg tog cyklen i stedet for bussen, og huskede mere en før på at tage trappen istedet for rulletrappe, elevator eller lign.

Og det var egentlig det.. mere gjorde jeg ikke, og mere behøver man ikke gøre.
Nu skal det jo ikke lyde som om at det er verdens nemmeste ting at tabe sig, men jeg tror også det er vigtigt at man ikke gør det til en kæmpe videnskab - det handler om at indtage mindre en man forbrænder.

Først er det vigtigt at finde ud af hvorfor man skal tabe sig, har man en livsstil som gør at vægten stiger stille og roligt, ja så er det jo en livsstils ændring og ikke en kur.
I mit tilfælde er det ikke min hverdag jeg tager på af - jeg havde kun taget på i forbindelse med mine graviditeter, derfor skulle jeg ikke koncentrerer mig om at finde på en langvarig ændring - jeg skulle tabe mig her og nu!

Jeg loggede mig ind på http://www.vaegttab.nu/ tastede vægt og højde ind, og ønsket vægt.
Jeg skulle nu leve for 1300 kcal - hvis jeg ikke dyrkede sport.
Jeg valgte at sige at jeg ville prøve at holde mig under de 1300 et sted imellem 1000 og 1200 kcal - på den måde havde jeg altid rigeligt plads hvis jeg en dag ville synde.
Samtidig undersøgte jeg også hvor mange kcal jeg måtte spise hvis jeg skulle opret holde min vægt - det var mit maksimum hvis det en dag skulle være ren "æde gilde"

Jeg vejede og indtastede alt jeg indtog i den første måneds tid. Jeg lærte hurtigt hvad min kaffe og bolle "kostede" og indtastede det manuelt - så går det lidt hurtigere. Jeg gættede mig frem til ting jeg spiste ude - og prøvede at holde en lille margen under.

Jeg er ikke god til "bare en lille bid" men jeg er enormt god til "ingen ting" Så det blev mit motto.
 - ingen hvídt brød kage slik o.lign. i en lang periode. Hvis jeg skulle, skulle det være om aftenen hvor jeg kunne se jeg havde holdt mig pændt under maksimum.
Jeg huskede meget på ikke at spise noget efter aftensmaden, og var meget obs på mellemmåltider eller andet der lige røg i gabet :)

Da aftensmaden med min familie var vigtig for mig, kunne jeg dage finde på at springe frokosten over, eller indtage et minimum - på den måde kunne jeg sagtens spise en stor portion boller i karry med familien.
Her skal der ikke anbefales at undlade mad, desværre er jeg rimelig kræsen, så mange af de sunde alternativer som grøntsager var desværre ikke en mulighed. Dog spiste jeg store mængder gulerødder, og drak en masse vand. Gajoler indeholder heller ikke så mange kcal - og det samme med tyggegummi, så de var også en fast del af min hver dag.

Det sidste stykke tid hed mit vægttab ca 500 g. pr uge hvis jeg næsten ingen motion dyrkede, og 1,5 kg hvis jeg cyklede 60 km på en uge.

Grapefrugt er en god ting at tilføje til sine måltider:
"En halv rød grapefrugt før hvert måltid eller tre glas rød grapefrugtjuice om dagen giver et vægttab på godt 1,5 kilo på 12 uger. Det skyldes frugtens indhold af fytokemikalier, der reducerer kroppens niveau af insulin og derved tvinger den til at forbrænde flere kalorier." 
Da jeg nåede mit mål skulle jeg jo leve normalt igen.
Jeg startede med at holde op med at tælle kcal, jeg begyndte at spise mit hvide brød, og mine store portioner.
Men jeg er stadig meget opmærksom på alle de ting jeg har lært, hvilket betyder at sammen med min motion (som kun består i at cykle ca. 14 km om dagen til og fra arbejde) taber mig en lille smule dag for dag - jeg skal ikke tabe mig mere, men det giver mig rig mulighed for at spise en hel pizza eller et stort stykke kage en gang i mellem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar