søndag den 19. august 2012

Pita brød

Efter jeg har fundet ud af hvor nemt det er at bage Pita brød køber jeg det sjældent.

Her min opskrift på 8 pitabrød:

500 g hvedemel
3.5 dl lunken vand
25 g gær
1tsk groft salt

I dag havde jeg kun 100 g hvedemel tilbage så de resterende 400 g blev med groft mel.

Opløs gær i vand.
Ælt halvdelen af melet i og tilsæt salt.
Ælt resten af melet i lidt af gangen, dejen skal være smidig og ikke hænge i fingrene.
(bruger man groft mel vil det klistre mere, tilsæt ikke mere mel af den grund)
Lad hæve i ca 1 time
(og det her er årsagen til at jeg ikke når det i hverdagen)
Del i 8 dele, rul til kugler, og rul hver kugle flad, meget flad, ca 1/2 cm tynde, det er vigtigt at de bliver tynde nok hvis de skal have "luft" i midten.
Lad efterhæve i ca 10 min.
Bages ved 230 g varmluft i 8 min.
Hvis man har bagesten bruges denne.
Afkøl straks på rist dækket af et viskestykke.
Dette er også vigtigt i forhold til at have hul i midten :)

Mine bliver ikke altid pustet op som balloner, men de fleste har da "luft" i midten :)


Angående fyld er dette jo individuelt, i dag stod den på rester :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar