tirsdag den 17. juli 2012

Sove tid...

Der findes mange eksperter på området baby og søvn, både dem som har læst sig til deres "titel" og dem der har prøvet det på egen krop.
Jeg er ingen ekspert, og har ej knækket koden endnu, men med 2 børn der bare ikke har været fan af at sove, har jeg en hel pose med gode råd. Når man som mor har gået flere måneder uden sammenhængende søvn, prøver man lidt af hvert.
Derved de basale ting som alle nok prøver først, sørg for at barnet er mæt, ikke tørstig og har ren ble. sørg for at der er tydelig skift imellem nat og dag= ingen service om natten..

Du skal HELST ikke give dit barn vaner som: vugges i søvn, nusses i søvn, ammes i søvn.
Når det er sagt er der selvfølgelig stor forskel på spædbarn og 1 år. Nogle mener ikke at helt små børn 3-4 mdr kan få dårlige vaner, min egen erfaring siger noget andet.

Min erfaring er baseret på to egne børn,og en evige søgen efter råd. Imens jeg venter på at lille manden falder til ro vil jeg beskrive hvordan jeg vendte 3 mdr. Med ingen søvn (han vågnede 1gang pr. Time hele natten) til nætter med sammenhængende søvn.
I starten troede jeg at han vågnede fordi han ikke faldt i søvn alene, dvs jeg holdt ham i hånden til han sov. (dette gjorde jeg fra han var 3 mdr. Ca, og han søger stadig min hånd - døgnet rundt) Da han var ca.7 mdr startede jeg op på "fald selv i søvn" det havde jeg gjort med succes med den store, så tænkte det nok skulle gå.. Men men ikke alle børn er ens ;)
Jeg startede med at jeg ikke holdt ham i hånden, men nussede ham på ryggen i stedet. Jeg gik ud af værelset og ind når han græd. Men lige lidt hjalp det.. Efter søgen og råd (overvejede kiropraktor ørelæge osv) fandt jeg ud af en lille enkel detalje... Når klokken blev 1-2,stykker og jeg ikke længere orkede at rende ind til ham om natten kom han med ind i vores seng. Tænk som 6-7 mdr havde han regnet den ud...
Så meget at han bevidst eller ubevidst vågnede op. Jeg begyndte at ligge mig på en madras på hans værelse om natten når jeg ikk orkede mere, og efter et par dage siv han pludselig over 1time i træk, helt op til hele nætter uden at vågne.. Nu som 14 mdr. Falder han stadig ikke selv i søvn, efter 7 mdr. Med gå ud og ind af værelset med ingen effekt har vi nu ændret taktik en smule. Vi går stadig lidt ud, men står også lidt længere i værelset, ikke ved ham, men er der bare.. Det har kortet puttetiden gevaldigt ned, og han sover ikke værrer eller bedre af den grund. At sove hele nætter hører stadig til sjældenthederne, men jeg ved hvad der kan skabe dårlige vaner og hvad min søn har brug for - der er nemlig stor forskel på børn. Jeg ved også at jeg nok skal få mine natter tilbage - engang :) Ps. Forkølelse eller anden sygdom, eller tænder på vej er en sikker vinder på manglende søvn her, uanset gode råd, men nogle råd kan gøre en forskel imellem 2 timers sammenhængende søvn eller 3 - og i længden betyder det al verden.. Sov godt derude :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar