torsdag den 1. november 2012

Smertefri fødsel...

Har lige læst en artikel i en gratis avis, hvordan en kvinde beskriver sin første fødsel som forfærdelig og hendes 2. Som den mest fantastiske...

Grunden til forskellen mener hun er et kursus til over 2000 kr.!

Jeg vil ikke tvivle på at man lærer en masse på det kursus, det gør man uden tvivl, men... Jeg vil vælge at stille mig kritisk, og stille ?

For det første var første fødsel en igangsættelse, det kan meget ofte værre voldsommere pga ve stimulerende drop, og man mister derfor lidt situations kontrollen - som hvis man får ve-storm.
Derudover er første gang - første gang! Man aner ikke hvad smerte er, og man har ingen ide om hvad kroppen gør.

Det kan undervisning uden tvivl til dels ændre på, men hvis man sætter sig ned og læser selv, læser om kroppen fødslen og forløbet, tager imod de tilbud der kommer om fødselsforberedelse, så er man et godt stykke vej.

2 fødsler er heller ikke ens, så du kan ikke vide hvordan dit forløb kommer til at gå.
Min første fødsel startede med vandafgang kl.7 tog til check på hospitalet kl.9 og så hjem igen - gik i bad osv.. Kl.11.15 startes min journal på hospitalet, og 12.39 føder jeg - regulær ve-storm med presseveer uden pauser - hurtigt og"nemt" troede lige et kort øjeblik jeg skulle dø ;)
2.fødsel kendte min krop smerten og vidste hvad jeg gik ind til - frygtede lyn fødsel, så efter et par timer med veer tog vi afsted selvom de ikke bed- blev kigget på og bedt om at gå en tur - ankommer og bliver tjekket ind kl.17. Alt er roligt og nemt og veerne ok. Kl.20 tager de vandet for at skubbe på, og 21.36 fødes Lucas med 1 pres!

2. Fødsel klart nemmere og mere overskuelig, men ikke fordi jeg betalte over 2000 kr til et kursus!

Min pointe er, at man kan lære meget af af at læse og lytte, men jeg tror man lærer aller mest af personlig erfaring.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar