fredag den 26. april 2013

Rugbrød uden surdej

Jeg bager ikke ofte rugbrød så har ikke sur dej, når jeg vil bage er det som regel her og nu, så det med at lave sur dej dagen før fungerer ikke så godt for mig :)

1 Solsikke rugbrød og 16 rugklappere:
Tid ca. 3 timer i alt

Ingredienser:
450 g skårne rugkerner(jeg købte nogle der var blødt op og lige klar)
700g rugmel
590 g hvedemel
125 g solsikkekerner
6 dl vand
1 l a38
50 g gær
5 tsk salt
2 tsk sirup (opskriften siger mørk, jeg brugte lys da jeg havde en liggende.

Kog vand knækkede rugkerner (hvis de ikke er klar) og solsikkekerner i ca 5 min.
Lad det køle lid og tilsæt a38 - når det er håndvarmt tilsæt gær (mit var koldt så jeg rørte gæren ud i 1/2 dl varmt vand først )
Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt roligt og grundigt i ca 10 min - gerne på maskine.
Lad dejen hæve lunt i 45 min.
Fordel 1/2 dejen i en rugbrøds bageform 1/2-1 cm under kanten. Glat dejen og prik huller med en gaffel.
Skal hæve 30 min. (Jeg lod den hæve lunt i 30 min og derefter på køkkenbordet til rugklapperne var færdig bagt )

Den anden halvdel dej hældes i en smurt bradepande (jeg havde bare bagepapir under) glattes ud og skæres i 16 firkanter.
Hæves i 45 min.

Rugklappere bages 20-25 min ved 200g varmluft.

Rugbrød
pensles med vand og drys med solsikke kerner.
Bages 11/4 time på nederste rille
I en 200 g varm ovn som skrues ned til 185 g varmluft.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar