tirsdag den 7. maj 2013

Lækker sommerkage - strawberry sponge cake

Sponge cake

4 æg
2 kopper sukker
1 spsk vanille
1 kop sødmælk
1/4 kop smør
2 kopper mel
2 spsk bage pulver
1/4 tsk salt


1. Pisk æg i 4 min i maskine.
2. Hæld sukker i og fortsæt med at piske i 4-5 min.
Tilsæt vanilie.

3. I en seperat skål si de tørre ingredienser.
bland i æg og sukker, rør i lav hastighed til det lige er samlet.

4. I en kasserolle varm mælk indtil smør er smelter. Blandes med det andet, rør kun lige sammen.

5. Hæld i form.

6. Bag ved 160 g
Jeg bagte af 10 min af gangen indtil den var fast, ca 40-50 min.

Jordbær spunge cake:
Jordbær pure:
Kog og blend ca.400g jordbær - tilsæt evt lidt sukker.

Tilsæt 1/4-1/2 af jordbær pureen i dejen, og i stedet for 2 kopper mel, brug ca.3.

Alt blev lavet lidt på slum og uden opskrift, derfor er meget i ca...

Når kagen køler ned, pisk 1 bakke philadelphia ost (200g) med 1 dl flormelis ca og tilsæt jordbær pure - sørg for at det forbliver cremet og ikke bliver flydende.

Når kagen er kold skæres den over så man har 3 bunde.
Smør jordbær creme imellem lagene og på toppen.

Pynt evt med friske jordbær.

Tip:
Tilfør rød farve til dejen så virker den mere jordbær agtig.

Kan også laves i muffins.

Er sikker på at stykker af frisk jordbær vil gøre kagen friskere.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar