lørdag den 26. januar 2013

Fastelavnsboller.

Ingredienser:
500-600 g mel
200 g smør
50 g sukker
50 g gær
2 dl mælk
2 æg
1 tsk salt
2 tsk kardemomme

Sådan:
Lun mælk og opløs gær.
Ælt mel og de øvrige ingredienser i til en ensartet dej.
Lad dejen hæve i 30 min
Lav 20-24 boller.

Lukkede boller: tryk bollen helt flad, kom fyld på midten, saml de 4 hjørner og lig bollen med samlingen ned af. Jeg fik ikke lavet mine flade nok, og fik nok heller ikke nok creme i, så vær ikke bange for at lave dem for flade :)

Åbne bolle: tryk en fordybning i midten og kom fyld i - igen så vær ikke bange for at trykke for dybt :)

Creme:

Ingredienser:
2 dl mælk
1 tsk vaniliesukker
3 æggeblommer
25 g sukker
1 tsk mel

Æggeblommer røres med vaniliesukker, sukker og mel.
Mælken bringes i kog
Hæld den kogende mælk i æggemassen under omrøring.
Hæld cremen tilbage i gryden og varm den igennem til cremen bliver tyk.
Lad cremen køle af.

Opskriften siger at de skal bages i 15 min ved 220 g (200 g varmluft)
Jeg vil næste gang prøve med lavere temperatur, eller kortere tid.

Pyntes med glasur når kolde.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar